Hardlopen

van Snel naar Sneller

Hardlopen

Hardlopen traint het uithoudingsvermogen en zorgt dat spieren worden opgebouwd.

Hardlopen voorziet het lichaam in de beweging die het nodig heeft. Er zijn studies die aangeven dat sporten veel voordelen oplevert. Hardlopen zorgt er ook voor dat de sporter mentale kracht opbouwt: een gezonde geest in een gezond lichaam. Er zijn mensen voor wie het onverstandig is om zomaar voluit te gaan trainen. Voor mensen met een medisch verleden en mensen met een leeftijd van boven de 40 jaar kan het belangrijk zijn om, voordat ze gaan trainen, een sport-medische keuring aan te vragen.
Het advies kan zijn om begeleid te gaan sporten; soms wordt aanbevolen om in plaats van te gaan hardlopen bijvoorbeeld te gaan zwemmen, wandelen of fietsen. Het advies om niet te gaan sporten wordt zelden gegeven.

Wanneer men begint met lopen, dan is het vooral belangrijk om de tijd te nemen en rustig de trainingsintensiteit toe te laten nemen.
Het is gebruikelijk om bij een vereniging aan te sluiten; de trainers zorgen hier voor advies zodat de loper minder snel geblesseerd raakt. Hardlopen kan men bijna bij elk weertype doen; alleen bij storm, ijzel en onweer is het onverstandig om te gaan lopen.

Om te kunnen hardlopen is het dragen van goede hardloopschoenen aan te raden. Als dit niet het geval is, is de kans op een blessure groter.

 

 

Cursus hardlopen

Loopgroep Oudewater organiseert een aantal keer per jaar een cursus hardlopen. De cursus bestaat uit 10 trainingen van 1 uur en 15 minuten en wordt gegeven door ervaren trainers. De kosten voor de cursus hardlopen bedragen € 40,-.

Een les bestaat uit een uitgebreide warming-up, gevolgd door loopscholing en looptechniek. De kern van de training bestaat uit het opbouwen van het uithoudingsvermogen, waarbij we heel rustig beginnen en naar mate de cursus vordert worden de afstanden steeds verder en de pauzes steeds korter . De les wordt afgesloten met een cooling down.

Wie kan meedoen?

Iedereen kan meedoen! We beginnen op niveau nul. Wanneer je twijfelt over je gezondheid, ga dan eerst naar je huisarts voor advies. Ook kun je bij ons om advies vragen. We lopen tijdens de cursus altijd bij elkaar of in ronden, zodat iedereen zijn/haar eigen tempo kan lopen. De cursus kent geen leeftijdgrens

Start: Maart 2018 

Aanmelden kan ook via het contact formulier

Trainingsdagen en Tijden

Maandagavond 20.00 – 21.15 uur Donderdagavond 20.00 – 21.15 uur Zaterdagochtend 10.00 – 11.15 uur   Op maandag wordt de trainingen verzorgd door Wim de Groot. Op donderdag wordt de training verzorgd door  Hildo Jansma. Op zaterdag wordt de training verzorgd door Sonny Liesveld of Martijn Schohaus .