Powerwalken

Lekker stevig doorstappen

Sinds kort zijn wij als vereniging begonnen met deze nieuwe vorm van lopen.

Zoals de naam al aangeeft is het niets meer dan wandelen maar dan met een beetje meer power.
Oftewel je gaat het tempo verhogen. Het gemiddelde looptempo is 5 km/uur.
Nu ga je daar minstens een 1 km/ uur aan toevoegen want powerwalken doe je namelijk met een snelheid tussen de 6 – 9 km/uur.
Het is niet de bedoeling dat je een tempo aanneemt waardoor je buiten adem raakt, zolang je nog kan praten heb je een mooi tempo te pakken.
De gemiddelde intensiteit bij PowerWalking ligt rond de 70-80% van je maximale hartfrequentie wat wil zeggen dat je naast vetverbranding ook vooral aan je conditie werkt.

Kortom, een geweldige workout voor je hele lichaam.

Voor wie is het geschikt

Een groot voordeel vergeleken met hardlopen is dat powerwalken veel minder je gewichten belast. Hardlopen geeft een vrij grote schok bij het neerkomen, wat relatief zwaar is voor onder meer je knieën. Met powerwalken heb je dit niet en hierdoor heb je minder kans op blessures. Het is daarom ook erg geschikt voor ouderen, zwaardere mensen of mensen die knie- of rugklachten hebben.

Wat zijn de voordelen van PowerWalking

-PowerWalking is laagdrempelig, iedereen kan het.
-Je hoeft er geen topconditie voor te hebben om te beginnen.
-Je krijgt er een betere conditie van
-Minder belasting van je spieren/gewrichten dan bij hardlopen
-Het bevordert je bloedsomloop
-Het is goed voor je hart.

Kleding en Schoenen

Omdat je in een stevig tempo wandelt en je hartslag omhoog gaat zal de lichaams temperatuur ook stijgen.
Zorg daarom dat je kleding kiest waar je vrij in kan bewegen maar ook die kan ademen.
Als schoeisel trek je comfortabele schoenen aan zoals hardloopschoenen, wandelschoenen of gewone sportschoenen. Liever geen hoge schoenen omdat die het afrollen van de voeten belemmeren.


Cursus Powerwalking

om met powerwalking te beginnen is het niet nodig om eerst een cursus te volgen.
Het aanleren van de juiste techniek en het opbouwen van de snelheid gebeurd tijdens de wekelijkse trainingen.

Wilt u een keer vrijblijvend kennismaken met deze manier van lopen. u bent van harte welkom

Aanmelden kan ook via het contact formulier

Trainingsdag en Tijd

Dinsdagavond 19.30 - 20.45 uur

Begin April 2018 start er ook een groep op de Donderdagavond.